KINDAMUZIK:
Drie namen voor een beestje waarin drie gezichten te horen zijn; feedback - check!, modulaire synthesizer - check!, radiogolven - check! Heb je nog helemaal niks aan als je geen idee hebt wat het is, wat je ermee moet en hoe je er een beluisterbaar album of twee van moet maken. Enter: Michel Banabila; jarenlange ervaring in de achterzak, experiment hoog in het vaandel en dan vooral: nieuwsgierigheid naar waar de apparatuur hem voor verrassingen plaatst. Op deze twee albums jakkert Banabila dartel over knopjes; hij lijkt druk in de weer met podmeters en patchkabels. Een antenne plukt fragmenten statische ruis en stukjes uitzending uit de ether. Her en der knarst iets. Een pruttelende golftoon komt op; feedback dreigt nadrukkelijk platwalsend een mengpaneel zonder inputs over te nemen. Gaat daar nu de deurbel? Of is het toch een op hol geslagen brokje elektronica ergens in de keten? Banabila weet verdraaid goed wat hij kan doen, maar laat ook los. Hij weet speels vrijheid te behouden en daardoor ademen de platen een letterlijk experimenteel musique concrète-achtig aura. Verknipt en elektroakoestisch, maar ook vloeiend en verhalend; geïmproviseerd, maar ook met een hand aan de trapleuning van de rode draad. Naar beneden stuiken is er dan ook niet bij. Machinerie komt tot leven en blijkt ook gewoon een speelgoeddoos. De spullen moeten bijeen gebracht worden als op een assemblageband; tegelijk ben je wel eens wat kwijt, verkeerd neergelegd, file kwijt of corrupt, bandje terugspoelen. Drievlakselektronica kan een steriele bedoening worden waarin kille processen zich achter glimmende frontjes afspelen, met daartussen een bult spaghetti aan kabels. Ongetwijfeld zal het in Banabila's studio zo'n zooitje geweest zijn aan apparaten. Zijn absolute meerwaarde bestaat eruit dat hij de machines tot een warmbloedigheid wekt; modulaire processen en golven uit de lucht in interfererende botsingen brengt, luistert en die feedback weer kunstig inzet. En dan kom je ergens in de hoek van 8 bit-achtige gekte, Asmus Tietchens, Felix Kubin en ook de grootmeesters van de GRM, zoals Guy Reibel, uit. Nederconcreet; een nieuw genre ? (Sven Schlijper)
FEEDBACK + MODULAR + RADIOWAVES:
Released October 14, 2015.
Michel Banabila: feedback, A-100 modular, WebSDR, fieldrecording.
Edited and recorded in Logic Pro.
Cat. nr. 011TR.
2015 © + ℗ Tapu Records.
FEEDBACK + MODULAR + RADIOWAVES II:
Released November 12, 2015.
Michel Banabila:
feedback, A-100 modular, monotron, webSDR, fieldrecording, tape.
Radboud Mens:
sinewaves, clicks and bass (3)
Edited and recorded in Logic Pro.
1,2,4,5,6 composed by Michel Banabila.
3 composed by Michel Banabila & Radboud Mens.
Cat. nr. 012TR.
2015 © + ℗ Tapu Records.
FEEDBACK + MODULAR + RADIOWAVES III:
AMBIENTBLOG
FMR3 is the third and final (?) release in Michel Banabila‘s series of experiments in combining the three sound sources from the title. It opens in quite a radical way with a loud synthetic gong that immediately draws full attention, followed by a minimal machinelike noise – an industrial meditation. Modular synths are very fashionable, but too often the musical results only interesting for the nerdy buttonfreaks using them – there’s too much of ‘what does thís button do??’. But not in Banabila‘s hands. By using clever combinations of different sources, and by careful manipulation, his compositions – even the most minimal ones – get a fascinating cinematic tension. In Banabila‘s diversely branched discography, the FMR series is connected to his electronic works (like The Department of Electrical Engineering releases) and thus quite a lot more experimental than his works for theatre, his jazz-related outings or his crossovers with world-music. Michel Banabila still manages to combine the best of a lot of musical worlds in his rapidly growing discography, and there’s no sign of slowing down! (Peter van Cooten)
released January 31, 2016.
Michel Banabila:
feedback, A-100 modular, webSDR, soft.synths, sampler, fieldrecordings.
Lukas Simonis:
guitar - feedback sounds [1,3,6].
Track 2 recorded live at Noodlebar, PinkPank Rotterdam, January 23th, 2016.
Cat. nr. 014TR.
Edited and recorded in Logic Pro.
Composed by Michel Banabila.
2016 © + ℗ Tapu Records.
GONZO CIRCUS:
Michel Banabila is een veelzijdig componist. Hij werkt bij voorkeur met synthesizers waar hij een duizelingwekkende veelheid aan klanken uit tevoorschijn peutert. Hij schrijft voor ensembles, verwerkt omgevingsopnamen in zijn muziek. Die muziek is te horen bij films en, vanzelfsprekend, in optredens - onder meer in het bloeiende en groeiende circuit van analoge elektronica. Dat laatste genre komt volop aan bod op ‘Feedback + Modular + Radiowaves II’, zoals de titel al aangeeft het tweede album in een serie waarvan onlangs ook een derde deel verschenen is. Banabila zet contrasterende geluiden tegenover en achter elkaar: onstuitbaar verende toontjes, een langgerekt dor raspen, bliepjes en bloepjes, een opgewekt borrelen, een langs het verschiet snellend fluitje. ‘Basic Patch’ is een onafgebroken stoet van klankwagentjes, het ene nog maller en merkwaardiger dan het volgende. Soms heb je het gevoel een immens losbarstend onweer te horen naderen, maar dat wordt al snel onschadelijk gemaakt met ritmes waar het hoofd onwillekeurig glimlachend op gaat meedeinen. Het afsluitende ‘Radio Sky’ ontvouwt zich langzaam met nasaal trillende bassen en rondspokende fluittonen, alsof hij je na al die opwinding en variatie toch wat rust wil gunnen. (Rene van Peer)
3 from Michel Banabila on Vimeo.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.